sobota 11. mája 2019

Mapa retroklonov: Je ich viac, ako sme čakali


Tabuľka je dúfam viac-menej zrozumiteľná aj bez vysvetlenia. V ľavom paneli som sa snažil aj o farebné odlíšenie jednotlivých vývojových vetiev, aby sa dali jednoduchšie identifikovať väzby na jednotlivé retroklony. V prvom rade ide o vývojové vetvy Dungeons & Dragons a aj to iba v kvázi fantasy prostrediach. V 70. a 80. rokoch existovalo viacero vplyvných hier iných žánrov, postavených na šasi D&D, ako napr. Gamma World alebo Traveller - a samozrejme existovala hromada ďalších fantasy hier, ktoré musíme považovať za súčasť starej školy, ale majú len malú príbuznosť s D&D (Tunnels & Trolls, Empire of the Petal Throne, Warhammer Fantasy Roleplay, Dragon Warriors, Das Schwarze Auge...).

Výber zastúpených hier je subjektívny. Zaprvé, snažil som sa zachovať všetky veľké a vplyvné mená, aj keď pôvodne revolučný význam niektorých retroklonov (ako napr. OSRIC alebo Basic Fantasy) je už dnes niekde inde. Zadruhé, snažil som sa zachovať aj také hry, ktoré získali vplyv len v malých komunitách okolo oldschoolových fór (napr. Searchers of the Unknown), ale vznikla okolo nich aktívna skupina hráčov a podporovateľov. Tieto niekedy pretrvajú len niekoľko rokov a niektoré z nich dokonca už dnes prakticky nie je možné dohľadať. Zatretie, chcel som zachytiť aj hry, o ktorých si myslím, že majú veľký potenciál - hlavne mám slabosť pre dizajny, ktoré ako základ vzali Chainmail.

Umiestnenie je len približné, hlavne v oblasti 1973-1976 je celkom rušno a nie som si istý viacerými novšími retroklonmi, odvodenými od D&D 3.X. Ako príklad uvediem Dungeon Crawl Classics RPG, ktoré má streamlineovanú základnú mechaniku z 3. edície obohatenú o prvky mechanickej kontroly na strane hráča (napr. vlastnosť Štastie), k tomu estetiku 70. rokov a dizajn povolaní zo 80. rokov.

Hry vyznačené oranžovou som nazval "emulátory", lebo sa snažia evokovať ("emulovať") fíling hrania starej školy, ale obsahujú radikálne odlišné jadro mechaník. Tieto je všeobecne obťažné jednoznačne zaradiť na vertikálnej osi, keďže väzby na pôvodné D&D sú buď veľmi voľné, alebo až neexistujúce.

Pre záujemcov odporúčam Bajov blog Metagame, kde viacero z týchto systémov rozoberá detailnejšie.

Diskusia prebieha na RPG fóre.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára