streda 14. augusta 2019

Cigánske sviatky a rituály

Žembabina noc (16. január): Žembaba je mocná čarodejnica, vidiaca očami sov a starých sumcov, hovoriaca piesňou skuvíňajúceho vetra a skrývajúca svoju múdrosť v plameňoch a opustených dierach. Na Žembabinu noc Cigáni prinášajú dary živlom, ktorí sú Žembabini sluhovia, a tancom a v rituálnych maskách divadelne stvárňujú spútanie Žembaby potulným rozprávačom Narančarisom. V kováčskych peciach nesmie vyhasnúť oheň a napájadlá v stajniach musia ostať plné nezamrznutej vody. V túto noc má mágia osobitnú moc, preto sa vykladanie osudu chápe ako obzvlášť prorocké.

Virvar (28. február): Virvar je dlhý komplikovaný rituál v maskách a farebných rúchach, do ktorého sa zapoja všetci členovia komunity. Za cinkania rolničiek a lkavého spevu sa v špeciálnych jamách pália vonné obete, ktorých dym zahalí následnú komplikovanú procesiu s prvkami tanca. Vraví sa, že sa z hustých kúdolov občas vynoria predkovia či dávni hrdinovia, ktorí sa tanca zúčastnia bez jediného slova a potom sa opäť tajomne vytratia.

Veľká noc (podľa katolíckeho kalendára):
Mnohé významy katolíckych veľkonočných sviatkov sa zdajú byť pre Cigánov nepodstatné. Keď za bujarých tónov huslí a píšťal mladí aj starí bosí tancujú v kole, Cigáni oslavujú jar, nový život a výročie dňa, keď sa na cesty vydal Chavaris Tulák. Veľká noc je preto často aj rozlúčkou s mladými mužmi, ktorí sa vydávajú na skusy, alebo rozlúčkou medzi rodinami, ktorí zdieľali spoločné zimovisko, ale vydávajú sa ďalej vlastnými cestičkami.

Tanec lásky (12. máj): Tento sviatok je plný kvetov, stúh, farebných lampiónov, hudby a tanca. Obklopení jagavými svetluškami by práve v túto noc mali tajne zamilovaní junáci a devy vyjadriť svoju náklonnosť objektu svojho zaľúbenia, lebo pod patrónskym dohľadom láskavej Ezriny Jantárovej vyjavená pravda srdca nikdy nespôsobí hanbu alebo zlé následky.

Kozia hostina (prvá septembrová sobota):
Na tento deň sa zakáľajú kozy, deti a mladíci zápolia vo viacerých atletických disciplínach, hodnotia sa kone a dobytok na predaj a čarodejnice hrajú hru so zdobenými drevenými kameňmi rozloženými na špeciálne maľovanej šatke zvanú Lancos („Reťaze“). Vrcholom hostiny je v hline pečená kozia pečeň a skvasené kozie mlieko. Ak tento deň príde búrka sprevádzaná bleskami, chápe sa to ako obvzlášť dobré znamenie.

Vartinel (31. október):
Okrem bežnejšieho vartinelu pri tele zosnulého, keď sa páli sedem sviec a ženy držia po tri dni pôst a muži po tri noci pri tele bdejú v sprievode pálenky, sa každoročne koná aj vartinel bludných duší. Na hroby sa kladú vence z tŕnia, brániace revenantom hroby opustiť, a na zem sa lejú voda a alkohol, aby sa nasýtili smädní duchovia.

Špeciálne sviatky a rituály:

Zber mesačných sĺz: Malý zber sa uskutočňuje pri dobrej viditeľnosti za každého splnu, ale Veľký zber len raz za 12 rokov, keď je mesiac najväčší a má modrý lesk. Mladé panny sa vydajú na lúky alebo do hájov do nepriehľadných krčahov zbierať matne žiariace kvapky – slzy, ktorými Mesiac oplakáva svoju večnú odlúčenosť od svojej lásky, Slnka. Z týchto na voľnom vzduchu rýchlo miznúcich kvapiek sa destiluje vzácna Mesačná pálenka alebo vyrábajú nápoje lásky. Slzy zberané pri Veľkom zbere sú niekoľkonásobne potentnejšie, ba dokonca nebezpečné pri dotyku s pokožkou, lebo zosilňujú a pokrivujú ľudské sny.

Kaločercheň – Dni čiernej hviezdy: Ak po udretí prvého mrazu nastúpi Mlčanie, nepravidelné ročné obdobie, Cigáni usporiadajú ochranný rituál Kaločercheň. V priebehu rituálu musia horieť všetky sviece, fakle, lampáše a ohniská. Čiernej hviezde obetuje najstaršia čarodejnica čierne a biele jahňa. Z vnútorností čierneho jahňaťa zistí, či si Čierna hviezda vyžaduje aj život najstaršieho starešinu, a z vnútorností bieleho, kto bude jeho nástupcom.

Divano – Vílí súd: Ak sa niektorý člen komunity dopustí prehrešku proti duchom predkov alebo duchom prírodných entít, či proti zákonitostiam spolunažívania s bytosťami zo sveta víl a sveta tieňov, zasadne vílí súd. Mladé dievčatá a chlapci sa odejú do masiek a zasadnú v tribunále nad nešťastníkom. Ak je súd pravý, deti posadnú duchovia a začnú hovoriť prorockými jazykmi, aby nakoniec vyriekli (z hľadiska duchov spravodlivý) ortieľ.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára