Pernek, sobota 25. október až utorok 4. november 1673.
Postavy:
Jasana Divnonôžka, cigánska burička, Sprievodkyňa Posla
Nádeje, pokladníčka družiny (prieskumníčka, 2. úr., Thera)
- jej pobočník Ján Andrássy,
miestny pivovarník, veterán tureckých vojen od Galatie a ako kapitán (a jediný
člen) perneckej stráže pravá ruka richtára, najnovšie aj otec jej ešte
nenarodeného dieťaťa (ozbrojenec, 1. úr., CP)
Gerhard Rausche, dominikánsky inkvizítor z Nemcov,
neformálny hovorca družiny (učenec, 2. úr., Hozo)
- jeho slúžtička Tangenta Rojková
(bez povolania, CP)
- dočasne k jeho ochrane pridelený Pišta Gulag Vrásčitý (ozbrojenec a veštec-amatér, 1. úr.,
NPC), veliteľ oddielu kurucov, a kuruc Filip
Gojko Mitić, chorvátsky akrobat a herec s darom
ošetrovať choroby (prieskumník, 2. úr., Lachčo)
Zachariáš „Lomikrk“ Mazurko, šarha so psom Pezinská beštia, hovoriaci
psím jazykom (ozbrojenec, 1. úr., Antharon)
- dočasne k jeho ochrane pridelení kuruci Walach a Dzuro
Jakub Hirschl, stupavský lekár židovského pôvodu,
vydedený a viac než trocha morbídny (učenec, 1. úr., Jano)
Všetci sme očakávali, že
toto sedenie bude prebiehať ako už niekoľkokrát: za hodinku vybavený downtime
a následná výprava do podzemia (bez Pálffyho a Michala Szabóa,
ktorých hráči neboli prítomní). Avšak všetko malo byť ináč – samostatne
jednajúce postavy narazili poväčšinou na zdrvujúci neúspech a tiež na
následky predchádzajúcich činov družiny. Všetko sa nám to rozpadlo pod rukami
a hráči boli dokonca radi, že som sedenie ukončil predčasne...
Inkvizítor Rausche prenajme voz aj s pohoničom a s dvoma
žoldniermi (a s truhlicou s Hernandovými knihami a kamennou
hlavou) sa napriek zlému sobotnému počasiu kodrcá do Melku. Cesta by mala trvať
štyri dni – avšak koníkovi oťažievajú nohy, ide pomaly ako hlbokým snehom
a tiež všetci na voze spomalene rozprávajú a myslia, čo vcelku
vystraší okoloidúceho kupca, hľadajúceho úkryt pred uragánom. Rausche zavedie
systém striedania sa, kde niektorí idú vo väčšej vzdialenosti od voza peši. Ale
na druhý deň ráno, v hostinci Tri turecké zuby v Lozorne, pohonič
Jarko Rauschemu aj tak vráti peniaze a vzdáva sa práce. Keďže sa sobotné
zlé počasie v nedeľu ešte zhoršilo (krupobitie, ťažké mraky, silný
východný vietor), nikoho v nedeľu nenajme. Namiesto toho sa dozvedá chýr,
že v Prešporku pred vyše týždňom videli čiernu bárku, bez akéhokoľvek
pohonu plaviacu sa proti prúdu Dunaja. Na cestu vyráža s novým pohoničom
až v pondelok. Ten je voči ťažobe a pomalému postupu trocha
fatalistickejší a džob nevzdá. Rieku Moravu sa im podarí prekročiť ešte
pred stredajším uragánom, ale do Melku Rausche dorazí namiesto zamýšľaného
utorka až v piatok.
Komplikácie pri cestovaní znamenajú, že peniaze nehromadiaci Rausche
nemohol vyplatiť pohoničovi celú sumu, takže požiadal o príspevok
z pokladnice inkvizítorskej kapituly. Rektor Roderich s úsmevom
súhlasí, ale za oplátku má Rausche jeden deň stráviť službou komunite. Rausche
protestuje („Doniesol som vám knihy, túto hlavu...“) načo ho Roderich učí
pokore („U teba je to stále len ja, ja, ja.“). Takže Roderich prepisuje knihy
a dáva kázeň v blízkej dedine. Okrem toho sa pustí do výskumu,
využívajúc bohaté archívy Rádu božského svetla. Zistí, že Rád uhorských
rytierov večnej bdelosti sv. Benedikta z Nursie okolo roku 1430 schudobnel
a rozpadol na jednotlivé kapituly a nový veľmajster nebol nikdy menovaný.
Tam možno siahajú korene schizmy a zrady, o ktorej hovorili Rytieri
Thanata. Okrem toho v archíve našiel tézy historikov, že pred ríšou Veľkej
Moravy naozaj na tomto mieste mohla existovať ríša, o ktorej vládcoch,
čiernokňažných kniežatách, sa verilo, že sú nesmrteľné a vedia chodiť
medzi svetmi. V archíve je niekoľko hlinených tabuliek husto pokrytých
klinovým písmom a s pomocou staršieho mnícha ich uhľom obkreslia či
obtlačia na papier, ktorý Rausche vezme so sebou: Michal Szabó ich možno bude
vedieť rozlúštiť. Naučí sa aj novú modlitbu (Zášť, vyjav sa) a zúčastní sa rádovej procedúry prouideatis de vno testimonii, keď trom
mníchom, krížovo kladúcim otázky a zapisujúcim jeho odpovede, rozpovie
všetko, čo o perneckom chráme vie. Dohromady v Melku strávi deväť
dní. Cesta späť mu trvá očakávané štyri dni, napriek teplotám klesajúcim pod
bod mrazu. Do Perneku dorazí po dvadsiatich dňoch cesty, vo štvrtok 13.
novembra, na kosť premočený lejakmi. Týchto
dvadsať dní downtimu je rámec pre udalosti tohto sedenia.
V sobotu 25. októbra sa, ako je spomenuté vyššie, dvihne strašný
vietor, uragán láme konáre a driape strechy. Lomikrk vyrazí
s Pezinskou beštiou a dvoma žoldniermi, Walachom a Dzurom, do
Strateného údolia loviť psohlavcov. Podarí sa im skryť pred očami Kišiho plazej
hliadky (9 jašterákov), ktorú zbadajú krátko po obede, avšak takto zmapujú
cestičku patroly. Lomikrk do cesty nastraží pascu, drôtené oko, do ktorého sa
chytí noha jedného z troch jašterákov, ktorí ako druhá patrola prechádzajú
opačným smerom podvečer. To je signál na prepad! A neúspešný, zakusla len
Beštia! (V prvom kole hodil Antharon za
seba a žoldnierov na 3k20 1, 2 a 3...) V druhom kole to
všetko šlo do riti. Žoldnieri sa ukázali byť úplne neschopní a rýchlo sa
zorientujúci jašteráci ich oboch sťali, rovnako ako aj Beštiu. Lomikrk síce
jedného z nich chytil do hexenfängera, avšak, vidiac vývoj situácie,
hexenfänger hneď pustil a chytil sa na útek. Vzduchom zasvišťali kamenné
sekery a Lomikrkovi sa začernelo pred očami. Prebral sa v čiernej
cele hlboko v podzemí, z vedľajšej počuje rúhavé nadávanie Menharta Erdödyho.
Testujeme novú mechaniku na
zranenie a smrť. Predtým to fungovalo takto: Ak postave klesne výdrž na nulu, je mrákotná a pri každej
namáhavej činnosti si hádže na záchranný hod proti paralýze, či neomdlie. Ak by
jej mala klesnúť pod nulu, hádže si
záchranný hod proti smrti. (Dokonca s postihom podľa sily úderu, ale toto
som nejako zabúdal pri hre sledovať). Ak neuspeje, umiera. Ak uspeje, dostáva
zranenie, náhodne hodené z tabuľky zranení. Druhýkrát zranená postava
umiera automaticky. Nový systém funguje takto: Ak postave klesne výdrž na nulu
alebo nižšie, hádže si proti smrti. Ak uspeje, dostáva ľahké zranenie (malá 1k6
tabuľka) a obvykle dokáže v boji pokračovať ďalej. Ak neuspeje, je
vyradená a po boji alebo keď niekto overuje jej stav sa hodí na inej 1k6
tabuľke, či je: (1) mŕtva hneď, (2) mŕtva o 1k6 zmien, (3) bez ošetrenia
zomrie niekedy neskôr, v rádoch hodín alebo dní, či (4-6) dostane nejaké
ťažké zranenie. Lomikrk neuspel pri hode proti smrti a potom padla trojka.
Gojko Mitić sa rozhodol rozšíriť okruh svojho pátrania po sestre do
okolitých dedín. Vydá sa do Kuchyne a Jadra, zopár hodín cesty na sever od
Perneku, ale ide, ostražito načúvajúc a hľadajúc stopy, zalesnenými
úbočiami Karpát. Niekedy na obed medzi holými kmeňmi stromov zahliadne dlhé
čierne telo, so šumením sa plaziace závejmi zlatavého spadaného lístia. Rýchlo
vylezie na najbližší buk, ale hadisko ho už spozoroval a doplazí sa pod
strom. Je to čierny lindwurm (alebo tajchwurm? u týchto šarkanov si človek
nikdy nemôže byť istý), dlhý asi štyri kroky, ktorý uprie svoje červenkasté oči
na Gojka v korune, nozdrami nasáva vzduch, a z papule pustí plátené
vrecko, ktoré niesol. Prebehne asi takýto dialóg (hadovi, hovoriacemu prastarým
neľudským jazykom, Gojko napodiv v hlave rozumie):
„Čo si zač, piadimužík?“
„Čo si ty zač? Ako sa voláš?“
(udivene) „Ja som ja, som had, som šarkan, som táto zem... Zlez dolu, nech
si ťa ovoniam!“
„A čo mi chceš?“
„Chcem obchodovať. Zlez dolu!“
„Aj ja chcem obchodovať. Hľadám svoju sestru.“
„Stále si mi nepovedal svoje meno! A kto je tvoja sestra? Zlez dolu,
nech si ťa ovoniam! Možno som ju niekedy stretol, ale kto vás všetkých má
rozoznať. Našťastie mám dobrú pamäť na pachy a tie vy neskryjete.“
„Volám sa Gojko. Nezleziem, kým si nebudem istý, že máš dobré úmysly.“
„Aké úmysly? Však ja len chcem obchodovať.“
„Aj ja chcem obchodovať.“
„Dobre, tak zlez dolu. Čo mi vieš ponúknuť?“
„Nezleziem... Ale pozri, tu mám nádhernú šatku.“ Vytiahne slepeckú šatku,
ktorú používal ako súčasť bedárskeho prevleku, máva ňou na hada. „Patrila
svätému Krištofovi.“
„Tí vaši svätí sú mi na nič... A veď to ani nie je hodváb, ak dobre
vidím. Nemáš nič iné? Nejaké pekné vyrezávané, zdobené veci? Starožitnosti?“
„Viem ti doniesť.“
„No dobre, zlez dolu.“
„Hľadám svoju sestru.“
„Zlez dolu!“
Načo keď Gojko opäť začne mlžiť, hada to omrzí, pustí vrecko a začne
prekvapivo rýchlo ovíjať strom a liezť za ním. Gojko je však akrobat,
presunie sa na ovísajúcu vetvu a bezpečne doskočí na zem, prebehnu
k kmeňu, schytí vrecko a vybehne na vedľajší strom.
„Ej, ale si ty mrštný, Gojko! A ešte si aj zlodej, vzal si moje
vrecko!“
„Ja nie som zlodej, len som ho zobral!“
„Zobral – však potom si zlodej!“ A had sa pomaly po vetve presúva
bližšie k vedľa stojacemu stromu, aby na Gojka lepšie videl. Gojko
nahliadne do vrecka a zakrúti sa mu hlava zo všetkých tých ligotavých
drahokamov – odhaduje, že majú hodnotu niečo medzi 10.000 a 30.000
uhorských strieborných!
„Tak čo? Vráť mi moje drahokamy!“
„Prinesiem ti za ne nejaké pekné veci, dobre?“ A Gojko obzerá, kde by
zo stromu zoskočil a vyrátava, či by dole úbočím pred drakom dobehol až
k ceste.
„Nie nie nie, vrecko mi vráť. Ak ty žiadne krásoty nemáš, nájdi
v Perneku niehoko, kto má. Ak im povieš, že chcem obchodovať, určite sa
budú trhať, aby sem prišli. Nech donesú tovar, ja si ho obzriem.“
„Však ja ti nakúpim – nie všetci sú rovnako odvážni, ako ja.“
„Ako odvážny? Však ty si bojko, Gojko! Utekáš predo mnou, ešte mi aj veci
ukradneš!“
„Boja sa prísť do lesa. Ja nie!“
„Ej, je to s tebou robota!“, povie had, načo stiahne hlavu
a akoby sa mu rozšíril krk. Nato rozďaví papuľu a vychrlí na neho
mrak černavého, poloplynného slizu. Gojko sa reflexívne odstrčí od kmeňa
a chce sa zachrániť pádom, ale je pomalý. Mrak mu doleptá ústa a tvár
a Gojko stratí vedomie ešte pred tým, ako dopadne na zem. Prasknutie kosti
v ľavej nohe tak už ani necíti.
(Hádzal si na záchranný hod
proti čarodejným plošným hrozbám. Mal dve možnosti: buď postih -2 za to, že na
strome nemá kam uhnúť, alebo bonus +2 pri zoskočení a riziku zranenia
z pádu. Ako akrobat sa rozhodol pre druhé, no padla mu šestka. Dostal 15
bodov poškodenia a na hod proti smrti neuspel. Na overenie vyradenia mu tak ako
Lomikarovi padne trojka.)
Gojko sa preberie vo vlhkej jaskyni, od vchodu sa derie slnečné svetlo cez
duniaci vodopád. Vzadu v jaskyni sú jedna cez druhé navŕšené rôzne
cennosti: intarzovaný mahagónový stôl, hrdzavejúce zdobené brnenie, vyrezávané
hodiny, zlatom zdobený minotaurí roh... Vedľa neho leží zvinutý had, pozorujúc
ho červenými očami. Na tvári cíti mätovo voňajúci chladivý sliz, no zlomený
kotník mu tepe ostrou bolesťou. Podoprie sa na lakťoch, všimnúc si, že má aj
všetky veci, vrátane šable, luku a tulca so šípmi. Pokračuje vo
vyjednávaní, hrajúc to na svoju imobilnosť. Had si nohu kriticky obzrie
a povie, že to musí odumrieť a odpadnúť. S tým Gojko nesúhlasí a
primäje hada, aby mu pomohol zhotoviť dlahu. To je pre hada cudzí koncept,
takže mu donesie asi 80-kilový práchnivejúci kmeň stromu. Had však nemá
trpezlivosť nechať sa Gojkom ďalej komandovať a chce ho donútiť, nech
z jaskyne vylezie a pomôže si sám. (Keďže
Gojko nemá veľmi čím obchodovať a nespomenie si napríklad na svoj zdobený
nôž, had „zabudne“ Gojkovi zmieniť, že jeho pach už pozná...) Gojko je
veľmi opatrný a chce po slizkých kameňoch, búšených vodopádom, nejako
zliezť. Nakoniec sa odstrčí a dopadne do jazierka pod vodopádom, ktoré
nakoniec nebolo až tak hlboko pod jaskyňou. Dopláva k miernemu brehu
lesného jazierka voňajúcemu mätou, závidiac hadovi jeho elegantný vlnivý pohyb.
Všimne si tiež, že kde jazierko ústi do riečky, stojí poborený, machom
obrastený starý mlyn. Zhotoví si barlu a šmýkajúc sa dole svahom sa
v nedeľnom daždi a krupobití pustí k ceste. Had ho doprovodí až
na kraj lesa, kladúc mu na srdce, nech dovedie obchodníkov.
Gojko dorazí vyslabnutý a premrznutý do Perneku v nedeľu večer. Lekár
Barel Pántik sa o neho aj so svojím novým pomocníkom, mladým židovským
lekárom Hirschlom, začnú starať. Odhadovaný čas liečenia zlomenej nohy: tri
týždne až mesiac. Hirschl dokonca konštatuje aj infekciu a navrhuje amputáciu,
olizujúc si pritom bledé pery. Gojko rezolútne nesúhlasí. Infekciu sa podarí
vyliečiť, k miernemu rozčarovaniu žida Hirschla.
Jasana presedí sobotnú a nedeľnú noc pri potoku, dúfajúc, že sa jej
nejako podarí spojiť sa s Deväťokým. Napriek nízkym teplotám v papradí
stále zneje zbor žiab. Jasana jednu stredne veľkú hnedú žabu s kostenými výrastkami
na hlave odchytí, priloží k nej žabí amulet. Nič. Lízať žaby Jasana
odmieta.
Ešte v búrlivú nedeľu sa niekto v noci pokúsi vlúpať sa do domu
družiny. Na poschodí spiacu Tangentu prebudí šramot na okne a vo svetle
blesku na chviľu za sklom zahliadne tvár. Jasana ráno pod oknom nájde stopy
čižiem (čo naznačuje boháča!) a na okennom ráme poškodenie od dýky. V krčme,
ktorá sa premenovala na U modrého inkvizítora, nájdu spitého Luciana
Ramazottiho, ktorý uhľom pomôže spraviť nákres votrelca – tvár je však zároveň
generická a zároveň démonická. Pátranie nikam ďalej nevedie. Čižmy nosia
aj obchodníci, prechádzajúci Pernekom.
Keď Gojko svoje stretnutie opíše Jasane, tá dostane nápad zorganizovať
jarmok starých vecí. Cez Spoločenstvo rozšíri túto správu po Perneku a začne
sa prehľadávanie pôjdov a komôr. Zhromaždia sa nejaké deravé vedrá,
zlomené varechy, prasknutý pletací stav – ale nič veľmi atraktívne. Tak sa v pondelok
o týždeň neskôr, keď sa Gojkovi už noha ako-tak zhojí, spolu aj s Hirschlom
vyberú na voze do Prešporku (aj ich vezie obozretný pohonič Jarko) nejaké vecičky
nakúpiť. Ešte ten deň podvečer ich pri Lozorne postretne iná výprava s vozom:
oproti im ide šesť Prekliatych, vrátane rytiera Montbréciu, s vozom ťahaným
livrejovaným rádovým služobníkom. Na voze je nejasný hrb, zakrytý plachtou, a občas
sa odtiaľ ozve neľudské skučanie a štrngot reťazí, na čo sa plašia kone. V úzkom
údolíčku, ktorým sa cesta vinie a len tak-tak by sa vozy vedeli vyhnúť, rytieri
vozu postáv zastanú cestu. Jasana vyjednáva tvrdo a vzpurne a odmieta
z voza zliezť, vraj ju zranený Gojko potrebuje a prioritou je dostať
sa do Prešporku na ošetrenie. Keď rytier Frézia nedostatne kladnú odpoveď na
otázku, či je Gojko urodzený, vyhlási, že tým pádom žiadnu prioritu nemá a nech
voz za údolím otočia a nasledujú ich na najbližšiu lúku. Tam Jasanu Montbrécia
s Fréziom (ktorý vie maďarsky) vypočúvajú. Jasana Montbréciovi šplechne do
očí: „Môžeš byť rád, že sme ti tam pri potoku s cigánmi nevzali život, a ty
sa prídeš pomsťovať?“ Ehm.
Ale Jasane sa podarí dosiahnuť, že ju nezabijú na mieste (na čo vlastne ani
nemajú dôvod) a vezmú späť do Perneku, kde sa Jasana spolieha na zdroje
družiny. Gojko s Hirschlom procesiu na voze nasledujú. Keďže do Perneku
prídu až po zotmení, vyženú rytieri z domu rodinu krajčírky Adely (tú na
fare zatiaľ prichýli Demeter) a ten zaberú. Poviazanú Jasanu hodia do
pivnice a keďže je vonku hrozný nečas, medzi napnutými reťazami voviedli
dnu aj plachtou zakrytú postavu z voza a strážili ju na povale. Demeter
rytierov navštívi a donesie im omšového vína z Jablonového a misku
jedla (z krčmy) pre Jasana, rytieri mu ale nedovolia ju navštíviť. Bytosť na
povale skoro celú noc škrehoce, vysmieva sa, zavíja, recituje mená démonov a pekelné
hierarchie a skučí zášťou voči rytierom. Jasana s ostrými zmyslami
nielenže počuje, ona aj rozumie – uvedomí si, že rozumie nielen psohlavcom (hráči si dovtedy mysleli, že bytosť na voze
je zajatý psohlavec), ale všetkým cudzím jazykom, keďže rozumela aj
Montbréciovej nemčine a tejto vysokej démončine.
Ráno rytieri Jasanu vypočúvajú. Potom, čo jej ukážu mučiace nástroje a sugestívne
opíšu útrpné techniky, tá im všetko povie, zdôrazňujúc násilie, aké Bodra od rytiera
Nitharda musela zniesť. Niektorými z Prekliatych to trocha pohlo (najmä
rytierom Heliantom, ktorý bude nateraz novou hráčskou postavou pod vedením
Antharona). Frézia potom Jasanu dotiahol k zahalenej a zavíjajúcej bytosti
– a keď Montbrécia strhol plachtu, Jasane sa naskytol pohľad na bledú a doráňanú
neľudskú bytosť s dlhými, anatomicky nepravdepodobnými hnátmi, napriek
uväzneniu sálajúcu mocou. Miesta, na ktorých ju ovíjali strieborné reťaze, mala
sčernané; na tele mala tiež striebornými klincami pribitých niekoľko zvitkov s modlitbami
a posvätenými pečaťami. Bytosť na Montbréciov príkaz v démončine k Jasane
naklonila netopieriu hlavu so žhnúcimi očami a dychom páchnucim kadidlami
a otvoreným morovým hrobom a začuchala. Jasana takmer omdlie.
Bodra je v noci varovaná Gojkom a aj so svojím uzlíčkom vecí ujde
do lesa. Gojko sa s Hirschlom v noci zo zúfalstva opijú a tak keď
ráno rytieri so skučaním mátožného lovca zabúchajú na dvere Pliagovej dielne, s rozlepenými
očami ich vítajú. Mátožný lovec vnútri rýchlo nájde a oňuchá Bodrin slamník.
Vonku ho rytieri nasadia na Bodrinu stopu; ako sa na všetkých štyroch rozbehne
k lesu, jeden z rytierov nechtiac pristúpi plachtu a tá z príšery
skĺzne, čím ju vidia viaceré ženy z dediny. Rytieri za lovcom na reťazi cválajú
hore údolím ku kruhu stojacich kameňov, kam Bodra v noci vstúpila. Lovec
však do kruhu odmieta vstúpiť a len krúži okolo neho; Bodrine stopy z neho
nevychádzajú, avšak kruh je prázdny. Rytieri sa dajú prehľadávať okolité lesy.
Hirschl zhotoví už druhý identikit tohto sedenia, umne zhotovenú kresbu príšerného
ňuchača, a navštívi s Gojkom pátra Demetera, ktorý bolehlav z neutíchajúceho
detského nočného plaču rieši pohárom červeného omšového vína z Jablonového.
Sťažujú sa na postup rytierov a ich spriahnutie sa s temnými silami,
žiadajúc pátra o pomoc:
„Pozrite sa na túto kresbu démonickej bytosti! Robte niečo!“
„Á, pekná kresba! Vy sa pozrite na tieto krajinky, ktoré som v okolí Perneku
nakreslil – pozrite, na tejto je Chrám Svätého Ducha...“, ukazuje s trasúcimi
sa rukami.
Hor sa k richtárovi, Melicherovi Rothovi. Ten ich vypočuje a nezáväzne
im sľúbi, že Ignácovi Révaiovi pošle list (ten sa snáď už pri týchto problémoch
aj bude chcieť Perneku zbaviť a vrátiť ho grófovi Balassymu, od ktorého ho
dostal ako zástavu dlhu zo spoločného banského podniku, ktorý krachol na to, že
kopec s rudnými žilami jedného dňa proste celý zmizol) – ale posiela ich
za Révaiovými mužmi, kapitánom Marcinom a Katoňom s Pijavicou. Tí
správam sprvoti neveria, ale keďže démona videli viacerí, naveľa naveľa sa vydajú
za rytiermi do lesa... A Gojko pomáha burcovať veriace ženy, veľa z nich zo
Spoločenstva, ktoré sa spontánne pozbierali pred kostolom, kde sa nahlas
modlia.
Jasana, hodená za závorou zapretými dvermi do pivnice, je strážená rádovým
sluhom. Andrássy ho omráči a Jasanu vyslobodí. Sadnú na kone a ujdú do Veľkých Levárov, na sídlo grófa Pálffyho, ktoré on medzitým šiel navštíviť. Tam
sa večer od šialeného rybára z Malých Levárov dozvedia chýr, ako proti prúdu Moravy doplávala
čierna loďka, z ktorej vystúpil niekto v turbane. Loďka sa zmenila na
čierny dym, ktorý vtiekol neznámemu do ruky, na čo si on do záhrenia založil
nejaký predmet a peši sa vydal k dedine...
Lomikrk postupuje na druhú,
Gojko na tretiu úroveň.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára