Stratené údolie nad Pernekom, 14. a 22.
november 1673
Postavy:
Jasana Divnonôžka, cigánska burička, Sprievodkyňa Posla
Nádeje, pokladníčka družiny (prieskumníčka, 3. úr., Thera)
- jej pobočník Ján Andrássy,
miestny pivovarník, veterán tureckých vojen od Galatie a ako kapitán (a jediný
člen) perneckej stráže pravá ruka richtára, najnovšie aj otec jej ešte
nenarodeného dieťaťa (ozbrojenec, 1. úr., CP)
Gasparus Ladislaus Pálffy, veľmož a dôstojník-artilerista,
neformálny veliteľ družiny (ozbrojenec, 2. úr., Gašpar)
- jeho osobný strážca Menhart Paulis,
prepustený artilerista-autista so zvonivým hlasom (ozbrojenec, 0. úr., CP)
- jeho komorník Vavrinec Žigrai
(bez povolania, CP)
Gerhard Rausche, dominikánsky inkvizítor z Nemcov,
neformálny hovorca družiny (učenec, 2. úr., Hozo)
- jeho slúžtička Tangenta Rojková
(bez povolania, CP)
Gojko Mitić, chorvátsky akrobat a herec s darom ošetrovať
choroby (prieskumník, 3. úr., Lachčo)
Rytier Heliantus, Prekliaty (ozbrojenec, 1. úr.,
Antharon)
- jeho páža Gerhard
Jakub Hirschl, stupavský lekár židovského pôvodu,
vydedený a viac než trocha morbídny (učenec, 1. úr., Jano)
- jeho nosička Krútňava Altánová, bývalá milicionárka
- jeho nosička Krútňava Altánová, bývalá milicionárka
Michal Szabó, univerzitný učiteľ z Púchova,
ktorý študoval v Novákoch a v Carihrade, posadnutý starými
jazykmi a svojimi detskými traumami, hľadajúci bájneho šarkana (učenec, 1.
úr., Pedro)
Bodra Walachová alias slúžka Blahoslava, čarodejnica
s Druhým zrakom, navrátiavšia sa z ríše víl, zasvätená Kruhu vidúcich
sestier (učená, 1. úr., CP)
Intermezzo:
Bodra sa v noci s trhnutím zobudí. Prebehne k slamníku, na
ktorom ťažko spí učenec Szabó a začne ho duriť. „Niečo sa Jasane stalo!
Musíme im ísť naproti!“ Szabó sa naveľa-naveľa nechá presvedčiť a začne si
navliekať nohavice. Vrznú dvere a dnu vtrhne lúč svetla sviece – stojí
v nich v nočnej košeli odetý komorník Vavrinec, ktorý sa prežehnáva
a modlí ku všetkým svätým.
Po vyhratej piatkovej
bitke s psohlavcami musí družina ešte porobiť náležité úkony:
- Podarí sa im zapáliť prevlhnutý zátaras. Nahádžu na oheň aj telá zabitých kynocefalov. Po ich odchode bude zátaras ešte niekoľko hodín horieť a chytia sa od neho okolité kríky a stromy a nakoniec ľahne popolom pol úbočia.
- Psohlavcov prehľadajú a nájdu aj zopár strieborných aj nejakej dávnej ríše. Zoberú šesť lukov, ktoré za lacno predajú lovcom v Perneku. (Títo s nimi neskôr začnú kupčiť a slušne na nich zarobia.) Padlý taktický šaman mal pri sebe bronzovú palicu s hlavicou hada s rubínovými očami a kameninovú nádobku s hustou tekutinou páchnucou starým ľudským potom za zvuku vzdialených píšťal. Obe zabaví Rausche.
- Nabíjajú strelné zbrane.
- Naložia telá padlých a zranených, vychádza to len tak-tak. (Musím už sprovozniť nejaké serióznejšie encumbrance rules, postavy mali so sebou ešte aj 25 dávok denných zásob, reťaz, rybársku sieť, lano, búracie kladivo, šesť psohlavských lukov a neviem čo ešte...) Jasana sa preberá z bezvedomia a mátožne ostatným pomáha.
Nikto nemal
zimné oblečenie – okrem Pálffyho a Rausche, ktorý nosí starý obnosený
Pálffyho kabát. (Na rekvírovanie
užitočných cenností zo statku či od rodiny som vymyslel takýto ruling, kvázi
ako vlastnosť wealth alebo resources: Postava hodí k6, upravuje sa statusom
a charizmou. Ak padne 6, predmet má.) Chlad si na zranených
a zoslabnutých postavých začal vyberať svoju daň: Jasana odpadla
a tak sťažila zostup ostatným. (Kedže
teploty klesly tak na 2 až 3 stupne pod nulou, pri dlhej ceste nadol si ešte
hádzali dva záchranné hody. Za každý neúspech jeden bod výdrže dolu.)
Zišli dole
k suchému smreku, odpočívajú. Mesiac sa začína skláňať za stromy, smerom
k Malackám. Pomedzi menhiry starého a zároveň nového kruhu kameňov
prebleskuje striebristá-modravá žiara. Hýbe sa tam nejaká rozmazaná postava,
ktorú je vidno akoby cez špinavé sklo, dokola prechodí vnútorný obvod kruhu,
pričom modré svetlo vrhá odlesky na holé kmene okolitých stromov. Postavy prídu
bližšie a s prekvapením vidia prízračného kentaura takmer
zvieracieho výzoru, s dredlokmi zdobenými perami, hustou bradou a širokými
nozdrami. Na torze má nejakú kostenú
zbroj, cez rameno prevesený tulec, v ľavej ruke luk a v pravej
kopiju. Nevydáva absolútne žiaden zvuk. Keď spozoruje ku kruhu sa prikrádajúce
postavy, urobí pokus z kruhu vybehnúť, ale akoby ho tam držala nejaká
sila. Lomcuje ním hnev a vyzerá, že v reve otvára ústa, ale nič nepočuť.
Na čistinu prichádza Bodra so Szabóm. Szabó vytvára teóriu, že je to zabudnutý
člen divého honu, a pokúša sa s ním nadviazať komunikáciu tým, že
mu hodí čutoru s pálenkou. On po nej dupne kopytom, ale to čutorou
akoby prejde. Bodra sa znepokojene pozrie na zapadajúci mesiac a vraví, že
postavy ešte majú zopár minút. Na zmierlivú gestikuláciu Rauscheho vyzerá, že
sa kentaur ukľudnil a cúvol dozadu. Rausche vstupuje do kruhu. Kentaur
so zlým leskom v očiach však vystrelí dopredu a prekľaje Rauscheho nehmotnou
kopijou, ktorá ním prejde a zanechá za sebou pocit chladu, zmaru
a beznádeje. Rauschemu sa podarí z kruhu cúvnuť a padá na
kolená, zvierajúc si srdce, akoby chcel zachytiť niečo unikajúce. (Zásah stál Rauscheho 4 body sily
a jednu úroveň skúsenosti!) Všetky postavy cúvnu a mieria na
kamenný kruh pištole. Mesiac zachádza, rozhostí sa tma. Kentaur vyrazí
z kruhu, avšak ako prekračuje hranicu medzi menhirmi, zmizne. Gojko
vchádza do kruhu a hľadá stopy, ale žiadne odtlačky kopýt nenachádza. Smer
Pernek.
Týždňový
downtime. Telá pážaťa a kurucov sú pochované. Pálffy kúpi štyri ovčie
hune, aby postavy nemrzli – teploty koncom ďalšieho týždna klesajú hlboko pod
bod mrazu (-8 stupňov; BTW mám
vygenerované počasie na niekoľko týždňov dopredu). Vyrazí do Prešporku
dokúpiť muníciu – pás apoštolov – a najať ďalších žoldnierov potom, ako
celý kurucký oddiel prieskumníkov padol (resp. Dzuro a Walach, čo ich pri
únose Lomikrka zabila jašteria hliadka, sú pre zvyšok družiny nezvestní,
rovnako aj utopený Volgang). Tiež úradom odovzdá kurucké kone a všetok ich
osobný majetok, nech podľa
ich testamentov odovzdajú majetky rodinám a pozostalým, ponechá si iba krúžkovú košeľu (ktorú nosí Menhart). Odpredá posledný
rodinný šperk a najme štyroch peších arkebuzníkov v kyrysoch, ktorých
vedie Mozoľ Nezmerný. (Kvôli zhoršujúcej sa povesti družiny mal už -1 na najímanie, čo však pri jeho bonuse +2 za vysoký status a ďalších +2 za vojenskú skúsenosť až taký veľký efekt zatiaľ nemá.) Jasana s Bodrou ho sprevádzajú a štedro
podplácajú mestskú stráže, aby vyzvedeli detaily o Montbréciovi
a prebiehajúcich procesoch: Montbrécia je uväznený v kobkách v
hradnom vrchu a bude rádom súdený. Procesy so ženami obvinenými
z čarodejníctva vedú sudcovia rádu, ale ženy sú väznené mestskou strážou
v Michalskej bráne. Procesy trvajú dlho, lebo sa predvolávajú rôzni
svedkovia a bude trvať určite aspoň dva alebo tri týždne, kým bude vynesený
rozsudok. Popravy sa potom rozhlásia a tiež sa asi týždeň čaká, nech sa
národ môže zbehnúť. Popravy upálením sa konajú na pľaci pred hradbami, medzi Michalskou bránou a troskami
kostola sv. Michala. (Teda na dnešnom
Župnom námestí pred kostolom sv. Trojice. Ten však v čase našej hry ešte
nestojí; rehoľa trinitárov ešte nemá v Prešporku zastúpenie. Rytier
maltézskeho rádu kardinál Leopold Kolonič ich pozve až po obliehaní Viedne,
ktoré má nastať o desať rokov, aby vykupovali kresťanských zajatcov
padnutých do osmanských rúk.) Jasana okrem toho pre hada kúpi gravírovaný
strieborný tanier.
Rausche
medzitým koná pokánie – pomáha pátrovi Demeterovi s tými
najponižujúcejšími prácami, napr. starostlivosťou o žobrákov a kripľov
žijúcich medzi hrobkami na cintoríne. Okrem toho pošle preklady sumerských
tabuliek do knižnice v Melku. Hadiu palicu necháva doma. (Pokánie mu dá +1 na záchranný hod, ktorý mu prináleží o týždeň a
ktorý určí, či bol energy drain permanentný – resp. zvrátiteľný len nejakým
mimoriadnym questom – alebo dočasný. Rausche práve vďaka tomuto bonusu uspel
a stratenú úroveň skúsenosti záskal späť.) Michal Szabó sa snaží
vzdelávať a nadviazať vzťah s židovským mäsiarom, ktorého predtým
poznal Erdödy. (Zlepšovanie v hre až
tak cielene nesledujeme. Logika je ale tá, že vždy, keď postava použíje nejakú
schopnosť, môže si hodiť k6. Ak padne šestka, zaškrtne si jeden štvorček. Ak má
zaškrtnutých päť štvorčekov, schopnosť sa jej zlepší. Michal Szabó dostal dva
hody – aj keď spätne by som asi povedal, že za týždeň downtimu si postava
zaslúži jeden hod – a padli mu dve šestky.) Gojko si pod dohľadom lekára
lieči zranenú ruku, ale týždeň nestačí. (Navyše
mu permanentne klesla obratnosť o 1, z jeho famóznych 18 na 17.)
Lekár Hirschl si dá vyrobiť lievik na načúvanie – v jednom uchu mu
intenzívne hučí a druhým počuje tak zle, že mu doň treba kričať. Vyvinie
ale tézu, že keď si narobí medicínu z uší veľmi dobre počujúcich bytostí,
možno sa mu sluch podarí prinavrátiť. Heliantus sa vydá do Lozorna pomáhať
morom postihnutým. Ochorela skoro štvrtina obyvateľov a zistí, že richtár
Kručina so svojimi chlapmi všetkých, u koho sa objavia známky ochorenia,
odvedie do opusteného kameňolomu. Ten prehradili a vytvorili tam dočasný
liečebný tábor; do šácht zasypávajú mŕtvoly. Lekár Skopcsay je zúfalý, lebo mu
richtár nechce dať peniaze na lieky a ani oznámiť nákazu úradom či lénnemu
pánovi a môže sa akurát tak prizerať, ako dedinčania kapú. (Bola šanca 10%, že sa Heliantus stane nositeľom moru.)
V sobotu
22. novembra za mrazivých teplôt družina vyrazí na ďalšiu výpravu. (Po ceste ešte počujú skupinu lovcov a stretnú syna grófa Ignáca Révaya, ktorý je na hone za strieborným medveďom, ktorý mal pri predchádzajúcom love nejak spôsobiť nemoc jeho otca.) Obhorené
úbočie pod Strateným údolím je prázdne, popol zo zátarasu sa zmenil na čierne
zamrznuté blato. Družina sa rozhodne využiť vchod, ktorý vedie do priestorov
rádu Thanata. Pri vchode vyvolávajú a vyčkávajú, ale nedostáva sa im
odpovede. Zapália lampáš a fakľu a zostúpia do posvätných miest
večnej temnoty. Svietia si na hojdajúci sa povrazový most, vedúci cez skalnú
trhlinu, ktorým sa najprv vydávajú štyria arkebuzníci, nasledovaní Rauschem.
Spomedzi stalaktitov však vylietavajú obrovské pištiace netopiere, rozdráždené
svetlom. Salva zo všetkých strelných zbraní (okrem Gojka, ktorý je hlbšie
v chodbe) prvého netopiera nezasiahne. Veliteľ arkebuzníkov Mozoľ, idúci
prvý, pri obrane pred ním tak máva rukami, že rozhojdá celý most
a súc trocha neohrabaný (to sú tie dlhé roky pitia), prepadáva cez jeho okraj dolu do temných, podzemnou riekou hučiacich
hĺbok. Ostatní sa na moste udržia. Postavám sa netopierov podarí odohnať alebo
pobiť bez ďalších strát. Keď prekročia mostík, nájdu tam čierneho rytiera,
stojaceho na stráži pred očistnou komorou. Nástojí, aby pozhasínali svetlá –
a že ich patriarcha ani veľmajster rádu nemôžu vypočuť, lebo vedú omšu.
Postavy
vyhovejú a majú pocit zahorklosti, že im rytier nepomohol a ani sa
naozval na vyvolávanie. Vydajú sa pravou odbočkou z povrazového mostíka do
komory, odkiaľ viedli šmykľavkové schody k rieke. Pálffy dostáva záchvat
klaustrofóbie a chce ujsť, nakoniec ho Ruasche ukľudní (ale Pálffy má po zvyšok výpravy -1 na všetko).
Dvaja rytieri, ktorí strážia tamojšiu svätyňu skrytú pred zrakmi smrteľníkom za
ťažkými závesmi, im dovolia prejsť za mrežu. Postavám sa podarí zabiť do
schodiska kliny tak dobre, že keď na lane priviazaný Gojko schádza schodami
dolu a spustí šmykľavkový mechanizmus, schody iba zavŕzgajú, ale ostanú
pevné.
Vkročia na
most a zavolajú na obra strážiaceho most. Najprv s nimi rozpráva len
spod mosta, no keď mu ponúknu mu šesť denných dávok údených klobás, vylezie –
a je vidieť, že od poslednej výpravy už nie je taký vychudnutý. Volá sa
Grastik, hovorí len grécky a ukáže sa byť filozoficky vyšinutým. Postavy
sa ho pýtajú, či by s nimi šiel: „Je most, je úloha, je Grastik.“
A ak by zničili most? „Nebude most, nebude úloha! Ale bude Grastik?“ Matne
si z detstva pamätá modrú oblohu a zlaté slnko a postavy mu
prisľúbia, že ešte v živote slnko bude môcť vidieť (asi najskôr
v Kišiho záhradách, heh). Ukáže im smer k Hernandovej hrobke, je to
ďalej po ľavom brehu rieky proti jej prúdu. Keď však postavy prídu k veľmi
úzkemu miestu, omývanému riekou, rozhodnú sa neriskovať a vrátia sa do
chodby vykladanej panelmi z bieleho mramoru a zídu tajnými dverami
dolu do čiernej komory, rozhŕňajúc ostatky kostier. Všetko vyzerá byť
v stave, v akom to zanechali.
Na dotyk
bronzového madla v tvare hada sa z plochy kamenných dverí vynorí
zubatá papuľa, ale Heliantus stihne madlo pustiť. Skúša povrch dverí rozbiť
palcátom a kamenné triesky lietajú všade naokolo – ide to, ale bolo by to
nadlho. S pomocou palice prevlečenej cez madlo sa mu podarí
s napnutím svalom dvere roztvoriť. Sú za nimi schody vedúce do dlhej
miestnosti podopieranej dvoma radmi stĺpov. Medzi stĺpmi stoja na jeden
a pol kroku vysokých piedestáloch masívne mramorové sochy bájnych zvierat.
Napravo je vidno lesklého grifa, v očiach mu žiaria odrazeným svetlom ohnivé
opály. Naľavo je kentaur (civilizovanejší a ľudskejší ako ten, ktorého
stretli v kruhu kameňov), v očiach sa mu trbliecu smaragdy.
Jasana
s Gojkom sa vydajú na opatrný prieskum po stranách dlhej miestnosti, na
schodoch nastúpený šík troch mieriacich arkebuzníkov. Pri vstupe do miestnosti
však stĺpy zahoria prízračným blikavým žltozeleným svetlom, ktoré
v priebehu niekoľkých kôl silnie až začne intenzívne pableskovať ako
stroboskop – a postavu, ktorá si niečim nezakryje oči, oslepí. Nato
nastane celá zmena úplnej tmy. Potom sa cyklus opakuje. Prieskumníci preto svoj
prieskum prispôsobia rytmu svetla a s fakľami opatrne našľapujú
vpred, skúmajú fakľou ťah vzduchu, preklepávajú dlaždice, kontrolujú reliéfne
mramorové panely na prítomnosť škár indikujúcich pasce či tajné dvere, dotykom
dlane skúmajú teplotu (Gojko je úplný majster). Tu cvakne dlaždica a začne
škrípať kameň o kameň. Tam sa spustí nejaký mechanizmus a za stenou
počuť hrmot masívnej reťaze. Inokedy zase počuť dunivé kroky nejakého zvieraťa
(rýchlo sa stiahnu). Pri tomto nervydrásajúcom prieskume sa však žiadna skutočná
hrozba nevynorí a prieskumníci dosiahnu až zadnú, hladkú stenu sošnej komory a zistia, že sôch je dohromady desať, každá iná.
Stiahnu sa späť a predsalen ich nalákajú drahokamy v očiach sôch.
Jasana s Heliantom vylezú na grifov podstavec a Jasana sa Heliantovi
postaví na ramená, aby dosiahla až na grifov zobák. Opály na dotyk nijako
nereagujú. Jasana odhaduje hodnotu každého oka tak na 1.000 až 1.200
strieborných. Vylúpne jeden a všetci znehybnejú. Nič sa nedeje. Vylúpne
druhý – opäť nič. Jasana si vydýchne a majúc veľmi zlý pocit cúvne schodami
von z miestnosti. Lekár Hirschl sa nechce nechať zahanbiť a postaví sa
na Heliantove ramená pred sochu kentaura. Vylúpne jeden smaragd. Vtom sa ozve
nezmerný lomoz, ako smerom dnu exploduje zadná stena miestnosti...
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára