Testujeme nové pravidlá pre naloženie/nosnosť a rýchlosť.
Cieľom je, aby boli relatívne jednoduché ale stále uveriteľné, aby vybavenie a jeho
váha hrali rolu (manažment zdrojov), a aby boli kompatibilné s OSR retroklonmi
a starými verziami Dungeons and Dragons. Denník vybavenia sa dá stiahnuť tu: PDF
Vybavenie a majetok je z hľadiska dizajnu naloženia
trojakého typu. Zaprvé nesené vybavenie, zadruhé vybavenie, ktoré má postava
pri prieskume situačne poruke, ale priamo ho nenesie (v sedlových vakoch na
koni, na voze, na mulici a pod.) a zatretie majetky, nehnuteľnosti a rezervné
vybavenie, ktoré má postava niekde uložené.
Tento systém používa na sledovanie prvých dvoch typov systém
riadkov, teda nemeria objektívnu váhu predmetov, ale približnú oštaru, aká z ich
hmotnosti, objemu či dokonca krehkosti pri dlhšom nosení vyplýva.
Z hľadiska naloženia máme tieto v prvom type tri
kategórie neseného vybavenia:
- Zbroj má osobitý
riadok.
- Predmety bez naloženia majú vlastnú sekciu, tieto zahŕňajú ľahké, tenké a ľahko skladné
predmety, ktoré sa často dokonca nosia na krku či inde na tele, za opaskom, v záhrení
a podobne (list, prsteň, šatka, náhrdelník...). Zarátava sa sem aj bežné oblečenie, zimné alebo extravagantné oblečenie už však zaberá jeden riadok.
- Všetky ostatné predmety zaberajú nejaký počet riadkov (defaultne každý predmet práve jeden
riadok):
- Prvé dva riadky sú na predmety nesené v rukách.
- Ďalšie dva riadky sú na predmety, ktoré vedia byť rýchlo pripravené (na opasku, prevesené cez rameno, na bandolieri a pod.), príprava/výmena v rukách nezaberá žiadny čas, kým postava nie je v boji zblízka (inak vyberanie predmetu z batohu trvá 1k6+2 kôl).
- Tulec s 12 šípmi alebo dve pištole sú jeden riadok.
- Do jedného riadku sa tiež zmestí až 10 kusov drobného predmetu jedného typu (krieda, kliny...) – tieto sú značené v cenníku symbolom „X“ (rímska číslica pre desať).
- Objemnejšie a ťažšie predmety zaberajú viac riadkov (každá gulička v cenníku znamená o riadok naviac).
- Väčší šperk (ktorý nie je nosený) či kúzelný nápoj alebo parfém zaberá jeden riadok.
- Každých 250 mincí zaberá jeden riadok.
- Takisto aj prázdny batoh zaberá jeden riadok.
Značí sa aj, či je predmet nesený v batohu (resp. kde inde je nesený). Je nepravdepodobné, že by
postava dokázala niesť veľký počet predmetov bez nejakej torby, batohu alebo
systému popruhov.
Postava má k dispozícii toľko riadkov, koľko je jej sila. Ak postava zaplní všetky tieto
riadky, klesne jej rýchlosť na nasledujúcu nižšiu kategóriu a môže vypĺňať
extra riadky. Postave so silou 3 až
8 klesá rýchlosť za každé dva vyplnené extra riadky vybavenia, postave so silou
9 až 12 za každé tri a postave so silou 13 až 18 za každé štyri. Zraneným postavám klesá rýchlosť
o jednu kategóriu a nemôžu používať extra riadky.
Pri určení rýchlosti
(ktorá sa pohybuje v násobkoch troch) je východiskom trieda zbroje:
- ľahká (I žiadna, II kazajka/prešívanica): 12
- stredná (III krúžková, IV kyrys/korazín): 9
- ťažká (V trištvrťová, VI poľná): 6
- veľmi naložená postava: 3 (a postih -2 na útok a iné činnosti)
Hodnota rýchlosť a skutočná rýchlosť:
- v boji: za polpohyb ujde postava rýchlosť x1 krokov (x1,5 pri nájazde, x3 pri úteku) – vysvetlivka: v Divnom Hornouhorsku má štandardné bojové kolo 12 sekúnd a postava v ňom môže urobiť dva polpohyby
- pri prieskume: za zmenu ujde postava rýchlosť x10 krokov, často sa táto hodnota rozdeľuje na dva polťahy (x50 krokov pri prechode už preskúmanými a zmapovanými oblasťami, ale neopatrne)
- pri cestovaní: za 4 hodiny (jeden ťah cestovania divočinou) ujde postava rýchlosť x1 kilometrov (upravuje sa ešte terénom)
Príklad: Postava so silou 7 v krúžkovej zbroji zaplní 10
riadkov vybavenia. Podľa triedy zbroje má rýchlosť 9. Má zaplnených všetkých 7
riadkov, ktoré má za silu, teda klesne jej rýchlosť na 6. Potrebuje ešte tri
ďalšie riadky – a teda jej rýchlosť za dva extra vyplnené riadky klesne na
3. Už nemôže zaplniť ďalší riadok, lebo by jej rýchlosť klesla na nulu.
Často sa nám stáva, že postavy nesú telá svojich
bezvládnych druhov. Koľko riadkov váži človek? Predbežný návrh je takýto:
Defaultne nesené telo zaberá 10 riadkov (ak je nesený pri
vedomí, dokáže trochu prepletať nohami a je len podopieraný, tak 6 riadkov). Nechcem robiť nejaký
bodyshaming, ale zvažujem, že by sa táto váha modifikovala podľa sily
bezvládnej postavy nasledujúcim spôsobom: pri sile 3–5 o -2 riadky, pri sile 6–8
o -1 riadok, pri sile 13–15 o +1 riadok a pri sile 16–18 o +2 riadky. Toto sa
modifikuje o figúru. Ak bola vytvorená postava explicitne nízka alebo
vyziabnutá, ďalšie -2 riadky. Ak bola korpulentná alebo výnimočne vysoká, +2
riadky. Ženy majú -1 riadok. Za predpokladu, že nesenej postave nezložia zbroj,
má stredná zbroj +1 riadok a ťažká zbroj +2 riadky. Je užitočné, ak si
každý hráč pre svoju postavu vlastnú váhu v riadkoch vypočíta a zapíše
na denník.
Príklad: Ak by do bezvedomia upadol gróf Pálffy (sila 14,
krúžková zbroj), pri nesení by (bez ďalšieho vybavenia) zaberal 12 riadkov. Ak
by trebalo niesť lekára Hirscha (sila 11, vyziabnutý, žiadna zbroj), zaberal by
8 riadkov.
Pre účely vybavenia druhého typu (nesené na koňoch,
muliciach, vozoch) a prevoz bezvládnych či jazdenie som predbežne
stanovil tieto nosnosti:
- jazdecký kôň: k dispozícii 12 riadkov (extra po 4 riadkoch, rýchlosť 24)
- vojenský alebo ťažný kôň: 20 riadkov (extra po 6 riadkoch, rýchlosť 18)
- mulica: 15 riadkov (extra po 5 riadkoch, rýchlosť 12)
Okrem neseného vybavenia a osôb je však treba zarátať
aj postroj: sedlo alebo ťažný postroj 1 riadok, vojenské sedlo 2 riadky, zbroj
na koňa ľahká 1 riadok/ťažká 3 riadky. (Palankýn by mal asi 6 riadkov, jednoduché nosidlá na prevoz zraneného 1 riadok, zdobené a reprezentatívne nosidlá 3 riadky.)
Príklad: Poľský husár s priemernou silou v ťažkej zbroji
a na neobrnenom vojenskom koni zaberie 17 riadkov (10, +2 ťažká zbroj, +2
sedlo, +3 za tri zbrane). Ak by si cez koňa prehodil
padlé telo brata v zbroji (12 riadkov), bolo by to spolu 29 riadkov a rýchlosť
koňa by klesla o dve kategórie na 12, čo je rýchlosť chôdze nenaloženého
človeka.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára